دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱

بیست و دومین نشست «کتاب‌خوان» در مازندران برگزار شد

مازندران

نشست کتاب‌خوان مازندران

بیست و دومین نشست «کتاب‌خوان» در مازندران با حضور پر شور کتابداران، مسئولین و فعالان فرهنگی و فرهیختگان این استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، بیست و دومین نشست «کتاب‌خوان» با حضور محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دکتر یونسی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، قاسم عزیززاده گرجی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مریم جمشیدی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و مرتضی عمرانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران و همچنین جمعی از علما و فرهیختگان از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حسن زاده استاد حوزه و دانشگاه و فرزند علامه حسن زاده آملی، دکتر حسین اسلامی نویسنده، پژوهشگر و تاریخ نگار مازندرانی و استاد کیوس گوران از شعرای برجسته و حضور پرشور کتابداران و فعالان فرهنگی این استان روز یکشنبه بیست و پنجم مرداد در شهرستان ساری برگزار شد.

در این نشست 12 نفر از مسئولین، فرهیختگان، نویسندگان و کتابداران مازندران از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین عبداله حسن زاده آملی، دکتر علی‌رضا یونسی و احد جاودانی به معرفی کتاب در موضوعات مختلف پرداختند و در پایان با اهدای لوح سپاس و تندیس سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» از آنها قدردانی شد.

خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

1) کتاب نامه ها و برنامه ها نوشته علامه حسن زاده آملی / ارائه شده توسط: حجت الاسلام و المسلمین عبداله حسن زاده آملی، استاد حوزه و دانشگاه

از شیرین‌ترین و دلرباترین کتاب‌های علامه حسن‌زاده آملی که پر است از حکایات و روایات و اشعار متناسب با سیر و سلوک. این کتاب به هر آنکس که هنوز هم امید دارد تا راهی به سوی وادی قرب الهی را بپماید توصیه می‌شود؛ باشد که با مدد گرفتن از انفاس قدسی این عارفان زمان بتوانیم در وادی سیر و سلوک قدم برداریم.

2) کتاب انسان 250 ساله؛ منظومه فکری و نظری مقام معظم رهبری پیرامون حیات سیاسی اجتماعی ائمه (ع) /  ارائه دهنده: دکتر علی‌رضا یونسی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران

کتاب «انسان 250 ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر زندگی ائمه است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فراتحلیلِ تاریخی است که نگاهی کل‌گرا به زندگی هر یک از معصومین ارائه می‌دهد.

3) کتاب کارنامه اسلام؛ نوشته عبدالحسین زرین کوب / ارائه دهنده: احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

عبدالحسین زرین‌کوب ادیب، تاریخ‌نگار و منتقد ادبی برجسته در ایران معاصر است. آثار او به‌عنوان مرجع عمده در مطالعات تصوف و مولوی‌شناسی شناخته می‌شود. از آثار او می توان به دو قرن سکوت، فلسفه شعر، پله پله تا ملاقات خدا، آشنایی با تاریخ ایران، جستجو در تصوف ایران و … اشاره کرد. در دقت و منحصر به فرد بودن این کتاب همین بس که با گذشت بیش از چهار دهه از تألیف، همچنان مورد استفاده دانشجویان و دانش پژوهان است.

4) کتاب آه با شین؛ نوشته محمدکاظم مزینانی / ارائه دهنده: ابراهیم باقری حمید آبادی، نویسنده

«آه با شین» روایت کننده فعالیت یک مبارز انقلابی چپ با فضای فکری کمونیستی است که از دهه 20 شمسی و بدو تولد شخصیت اصلی داستان آغاز می‌شود و تا سال 90 ادامه دارد. در این رمان به نوعی به تناقضات و تفاوت‌های نسلی بین شخصیت اصلی و فرزندش اشاره شده است.

5) کتاب «مردی در تبعید ابدی» نوشته نادر ابراهیمی /  ارائه دهنده: سید مجید افضلی کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران

«مردی در تبعید ابدی» داستان زندگی ملامحمد صدرای شیرازی است به قلم و روایت «نادر ابراهیمی». هرچند که زندگی‌نامه‌ها معمولاً کتاب‌های خواندنی‌ای به شمار نمی‌روند، ولی وقتی نویسنده ابراهیمی باشد و داستان زندگی صدرالمتالهین، همه چیز متفاوت می‌شود.کتابی شیرین و جذاب که به بازخوانی سرگذشت و شرح حوادث زندگانی صدرالمتالهین می‌پردازد و آنرا در قالب داستان‌هایی جذاب و لذت‌بخش به خوانندگان خود می‌نوشاند.

6) کتاب «روی ماه خداوند را ببوس» نوشته مصطفی مستور / ارائه دهنده: ام البنین عبداللهی، کارشناس امور کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران

روی ماه خدا را ببوس، رمانی است واقعیت گرا که در بیست بخش و در سال هفتاد و نه به چاپ رسیده است. شخصیت اصلی دانشجوی دکتری فلسفه است. او می‌خواهد رساله اش را که درباره «تحلیل جامعه شناسی عوامل خودکشی دکتر محسن پارسا» است، به پایان برساند تا هم شرط پدر نامزدش- سایه- را، که برای ازدواج آنها گذاشته است، به انجام برساند و هم به آخرین مرحله درسش پایان دهد. سایه، دانشجوی کارشناسی ارشد الهیات است و اعتقاد و باوری محکم دارد. یونس نه سال پیش دیدگاه مذهبی دیگری داشت و علت انتخاب رشته فلسفه او فقط به دلیل دفاع فلسفی از حریم دین بوده است. همچنین انتخاب یونس برای نامزدی از جانب سایه مبتنی بر همین امر بوده است. اما حالا دیدگاه مذهبی یونس عوض شده است. چنانکه خودش می‌گوید: من امروزم با من دیروزم، فرق کرده. مهرداد دوست یونس بعد از 9 سال از آمریکا می‌آید. او در آمریکا با پن فرندش ازدواج کرده است و دارای دختری چهار ساله می‌باشد. جولیا همسرش دو سال پیش سرطان گرفته و حالا مراحل بد بیماری را می‌گذراند و پزشکان گفته اند که امیدی به زندگی او نیست.

7) کتاب «اسرار آل محمد(ص) نوشته سلیم بن قیس /  ارائه دهنده: حجت الاسلام حمید عبداله نژاد اسمعیلی، کتابدار

این کتاب اولین کتاب شیعه در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام بوده که امام صادق علیه السلام درباره آن می‌گوید: «هر کس از شیعیان و دوستان ما کتاب سلیم بن قیس را نداشته باشد، چیزی از مسائل ولایت ما نزد او نیست و از اسباب ما آگاهی ندارد. این کتاب الفبای شیعه و سری از اسرار آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.

موضوع کتاب درباره فضائل اهل بیت از زبان پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و حوادث بعد از آن حضرت به نقل از شاهدان عینی مثل ماجرای سقیفه از زبان سلمان فارسی و افتخارات و امتیازات علی علیه السلام و حوادث دوران خلافت آن حضرت و بسیاری از مباحث عقیدتی و تاریخی می‌باشد.

8) کتاب «پلو خورش» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی /  ارائه دهنده: سکینه خاتون مهدوی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نکا

کتاب پلوخورش اثر هوشنگ مرادی کرمانی است. مجموعه 21 داستان کوتاه از آقای مرادی کرمانی در آن به بچه‌های شهری و محیط زندگی امروز هم توجه کردند.

9) کتاب «من زنده ام» نوشته معصومه آباد /  ارائه دهنده: مرضیه فلاح کردآبادی، کتابدار

این کتاب در حوزه اسارت و بخشی از خاطرات نانوشته 4 بانوی اسیر ایرانی به نگارش در آمده تا پاسخگویی بسیاری از سوالات بدون پاسخ در حوزه اسارت بانوان ایرانی در زندان‌های رژیم بعثی در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد.

عنوان کتاب که بر روی جلد چاپ شده، دستخط معصومه آباد است. آن روز که برای فرار از بی خبری مفقودالاثری برای خانواده اش یا هر کسی که می توانست فارسی بخواند نوشته بود: «من زنده ام. معصومه آباد»

10) کتاب «جنگ و صلح» نوشته  لئو تولستوی / ارائه دهنده: مصطفی میردار رضایی، کتابدار

جنگ و صلح نام رمان مشهور لئو تولستوی، نویسنده شهیر روس است. وی کتاب جنگ و صلح را در سال ۱۸۶۹ میلادی نوشت. این کتاب یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبیات روسی و از مهم‌ترین رمان‌های ادبیات جهان به شمار می‌رود. در این رمان طولانی بیش از ۵۸۰ شخصیت با دقت توصیف شده‌اند و یکی از معتبرترین منابع تحقیق و بررسی در تاریخ سیاسی و اجتماعی سده نوزدهم امپراتوری روسیه است و به شرح مقاومت روس‌ها در برابر حمله‌ ارتش فرانسه به رهبری ناپلئون بناپارت می‌پردازد. منتقدان ادبی آن را یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های جهان می‌دانند.

11) کتاب «راه زندگی الفبای سعادت خانواده» نوشته جواد محدثی /  ارائه دهنده: علیرضا اوشیب نتاج، کتابدار

آشنایى با رمز و راز استحکام روابط خانوادگى، عوامل گسیختگى نظام خانواده و سست شدن این پیوند، از ضرورى‏ترین نیازهاى زندگى مشترک‌اند که حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی در کتاب «الفبای زندگی» به آنها پرداخته است.

 این کتاب می‌کوشد با استفاده از میراث گران‌بهای اسلام که در سایه متون و تالیفات گوناگون تبلور یافته‌اند، اساسی‌ترین اصول حفظ بنیان خانواده را در قالب استواری روابط خانوادگی بیان کند.

این کتاب گامى در راه شناخت اصول اولیه زندگى سالم، عاطفى، عاقلانه و عاشقانه بر مبناى آموزش‏هاى مکتب اسلام است. نویسنده این اثر می‌کوشد با بیان نکات ظریفی درباره روابط خانوادگی به خانواده‌ها به ویژه آنان که در آغاز این راهند، توصیه‌های عملی را عنوان کند.

12) کتاب «در زندگی سخت نگیرید» نوشته ریچارد کارلسون /  ارائه دهنده: زهرا هادی پور، کتابدار

این کتاب به شما می آموزد تا مسائل کوچکی مانند تخلفات رانندگی دیگران، شما را به مرز جنون نکشاند. زمانی که عجله دارید و نگران هستید با آرامش و وقار مشکلات روزمره را پشت سر گذارید، کارها را به نوبت انجام دهید و در لحظه زندگی کنید. با کاهش لجبازی و اطمینان به ضمیر ناخودآگاه از فشارهای عصبی بکاهید.

سلسله نشست‌های «کتا‍‌ب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتابخوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند.